Blender Programının Tarihi

Nisan 18, 2017 Unknown 0 Comments

Blender başlarda ücretli ve kapalı kaynak kodlu bir yazılım olarak piyasaya girmiştir 1998 tarihini tekabül eden bu yılda blender programına sahip olan firma NeoGeo adlı firmadır başlarda fazla rağbet görmez büyük ihtimal ile ücretli ve kapalı kaynak kodlu olmasından dolayı olsa sonuçta addon gibi kullanıcılar tarafından hayat kurtaran ve blender dahada güzeleştiren şeyler yapılamıyor o zamanda modelleme işi pek yaygın değil.

 2002 yılına doğru şirket büyük ölçüde batış yoluna gider ve bir duyuru ile belirli bir ücret(100.000 avro) karşılığında programı satıyoruz diye bir duyuru yapar modelleme yeni yeni ünlenmeye başlar çoğu modelleme programında ücretli bir grupta Blender Vakfı'da bir bağış başlatır bu kampanyaya göre o güne dek yazılmış kodların kamuya açılacaktır diğer kişilerin dikkatini çekmiş olsa gerek 1 ayda tüm para toplanır ve kodlar kamuya açılır ilk bedava versiyon 2003 yılında çıkarılır yine aynı yıl bir çok arayüz gibi özellik güncellemesi gelir

O günden sonra gerek blender arayüz kolaylığı gerek beleş ve açık kaynaklı olması ve Python gibi kolay bir dil içermesi ve içinde birde oyun motoru bulunması sebebi ile geliştiricilerin dikkatini çekmiş olsa gerek ki geliştirilmesi hız kazanır şu anda program hala Vakıf tarafından finanse ediliyor

Ününe bir örnek vermek gerekilirse çoğumuzun bildiği ve en iyi görsel effekt ödülüne sahip Örümcek Adam 2 filminin çoğu effekti ve modeli blender ile yapılmıştır. (bu gurur hepimizin: D)

Alt kısımda tarihsel gelişimi var şimdilik bu kadarını çevirdim devamını çeviririm bir ara

Blender Programına Destek Olmak İçin Tıklayınız.
Blender


2.032002 civarlarındaHandbook Resmi Blender 2.0 Kılavuzu
2.26
20 Ağustos 2003
İlk bedava versiyon
2.3022 Kasım 2003Yeni Arayüz
2.323 Şubat 2004Ray tracing tekniği ile render; support for YafaRay.
2.345 Ağustos 2004LSCM-UV-Unwrapping, object-particle interaction. teknikleri
2.3731 Mayıs 2005Elastik yüzeylerin similasyonu; Gelmiş subdivision surface. çeşitli teknikler
2.4022 Aralık 2005Greatly improved system and character animations (with a non-linear editing tool), and added fluid and hair simulator. New functionality was based on Google Summer of Code 2005.[14]
2.41Ocak  25, 2006Gelişmiş Oyun Motoru (programlanabilir vertex ve pixel shaderlearı, Blender materials, çoklu çalışma modu, Gelişmiş fizik motoru),Gelişmil UV mapping, sclupt çalışmalarına yardımcı olması için Python dosyalarının kaydedilmesi 
2.42Temmuz 14, 2006The film Elephants Dream resulted in high development as a necessity. In particular the Node-System (Material- and Compositor) has been implemented.
2.43February 16, 2007Sculpt-Modeling as a result of Google Summer of Code 2006
2.46May 19, 2008With the production of Big Buck Bunny Blender set to produce grass quickly and efficiently.[15]
2.48October 14, 2008Due to development of Yo Frankie!, the game engine was improved substantially.[16]
2.49June 13, 2009First official stable release 2.5. New window and file manager, new interface, new Python API, and new animation system.[17]
2.57April 13, 2011First official stable release of 2.5er branch: new interface, new window manager and rewritten event — and tool — file processing system, new animation system (each setting can be animated now), and new Python API.[18]
2.58June 22, 2011New features, such as the addition of the warp modifier and render baking. Improvements in sculpting.[19]
2.58aJuly 4, 2011Some bug fixes, along with small extensions in GUI and Python interface.[20]
2.59August 13, 20113D mouse support
2.60October 19, 2011Developer branches integrated into main developer branch: among other things, B-mesh, a new rendering/shading system, NURBS, to name a few, directly from Google Summer of Code
2.61December 14, 2011Render-Engine Cycles, Motion Tracking, Dynamic Paint, Ocean Simulator
2.62February 16, 2012Motion tracking improvement, further expansion of UV tools, cycles render engine, and remesh modifier
2.63April 27, 2012Bug fixes, B-mesh project: completely new mesh system with n-corners, plus new tools: dissolve, inset, bridge, vertex slide, vertex connect, and bevel
2.64October 3, 2012Green screen keying, node based compositing
2.65December 10, 2012Over 200 bug fixes, support for the Open Shading Language, and fire simulation
2.66February 21, 2013Rigid body simulation available outside of the game engine, dynamic topology sculpting, hair rendering now supported in cycles
2.67May 7–30, 2013Freestyle rendering mode for non-photographic rendering, subsurface scattering support added, the motion tracking solver is made more accurate and faster, and an add-on for 3D printing now comes bundled
2.68July 18, 2013Rendering performance is improved for CPUs and GPUs, support for NVIDIA Tesla K20, GTX Titan and GTX 780 GPUs. Smoke rendering improved to reduce blockiness.[21]
2.69October 31, 2013Motion tracking now supports plane tracking, and hair rendering was improved
2.70March 19, 2014Initial support for volume rendering and small improvements to the user interface
2.71June 26, 2014Support for baking in cycles and volume rendering branched path tracing now renders faster
2.72October 4, 2014Volume rendering for GPUs, more features for sculpting and painting
2.73January 8, 2015New fullscreen mode, improved Pie Menus, 3D View can now display the world background.[22]
2.74March 31, 2015Cycles got several precision, noise, speed, memory improvements, new Pointiness attribute.[22]
2.75aJuly 1, 2015Blender now supports a fully integrated Multi-View and Stereo 3D pipeline, Cycles has much awaited initial support for AMD GPUs, and a new Light Portals feature.[22]
2.76bNovember 3, 2015Cycles volume density render, Pixar OpenSubdiv mesh subdivision library, node inserting, video editing tools[22]
2.77aApril 6, 2016Improvements of Cycles, new features for the Grease Pencil, more support for OpenVDB, updated Python library and support for Windows XP removed[23]
2.78cFebruary 28, 2017Spherical stereo rendering for VR, Grease Pencil improvements for 2D animations, Freehand curves drawing over surfaces, Bendy Bones, Micropolygon displacements, Adaptive Subdivision. Cycles performance improvements.[24]



You Might Also Like

0 yorum: